Volg onze man door Oostenrijk op skivakantie in Mayrhofen. Vandaag vertelt hij ons over de beroemde Penkenbahn. Wie weet vertrek jij binnenkort ook op skivakantie naar Mayrhofen.
Bij lijstjes van spectaculaire skiliften prijkt de Penkenbahn van Mayrhofen dikwijls ergens bovenaan. Op een bepaald moment bungel je zelfs 170 meter boven de grond. De lift bestaat uit slechts 3 pijlers en op sommige plekken lijkt je recht omhoog te gaan. Je overbrugt 1130 verticale meters in slechts 8 minuten.
Wat is het verhaal achter deze beroemde lift?
Al in 1953 werd begonnen met de bouw van de eerste Penkenbahn. Een jaar later werd deze met veel bombarie geopend. In de eerste plaats was de lift bedoeld voor dagjesmensen in de zomer. Wintersport was op dit moment sterk in ontwikkeling dus er werd wel nagedacht over een uitgebreid skigebied. De Penkenbahn bestond uit slechts 2 cabines die zich in tegengestelde richting bewogen over een traject van 2550 meter.
De capaciteit van de lift was in de eerste jaren slechts 350 personen per uur. De gondels waren geschikt voor 30 staande personen en konden een maximale snelheid van 25 kilometer per uur halen. In de zomer van 1954 werden er 43.975 personen vervoerd naar de top. Deze mensen stapten nog niet op in het centrum van Mayrhofen, maar een stuk hoger. In 1970 werd er een tussenstation gebouwd waardoor er 4 gondels beschikbaar kwamen voor gebruik. De capaciteit werd hierdoor verdubbeld tot 650 personen per uur.
Eigenlijk is de Penkenbahn in zijn huidige vorm ontstaan in 1995. Hotel Strass heeft meebetaald aan de vernieuwde Penkenbahn om het dalstation voor hun deur te realiseren. Het traject moest hierdoor een lastige bocht maken (van 7,5 graden) maar dat is door ingenieuze technologie opgelost.
Door het toevoegen van een extra kabel konden er plotsklaps 48 gondels aangekoppeld worden. Ook kon de capaciteit vergroot worden tot 2000 personen per uur. De maximum snelheid werd iets omlaag gebracht maar desalniettemin zorgde de vernieuwde Penkenbahn in 1995 voor een enorme groei van skiërs.
In die tijd waren de technische details al zeer vernuftig. De Penkenbahn van Mayrhofen werd wereldwijd gezien als hoogstaande lift met een hoge maximum snelheid. In feite is Mayrhofen in de jaren erop slachtoffer geworden van zijn eigen succes. Door enorme bouwuitbreidingen in het dorp en de groei van het toerisme werd de capaciteit van de Penkenbahn al na een paar jaar te klein. Er ontstonden lange rijen met wachtende wintersporters. Op een gegeven moment stonden de wachtende skiërs zelfs op de hoofdstraat van Mayrhofen. Het doorgaande vervoer werd ontregeld en de Mayrhofer Bergbahnen ging op zoek naar nieuwe oplossingen.
Die werd eerst gevonden in de regulering van wachtrijen en het effectiever gebruiken van de beschikbare ruimte. Dit verkleinde de overlast op de doorgaande wegen maar de wintersporter stond nog steeds lang te wachten, vooral in de ochtenden. Na een lange strijd en veel publieke inspraak werd in 2014 eindelijk besloten om rigoureuze maatregelen te treffen.
De gemeente wilde het dalstation graag verplaatsen naar het treinstation van Mayrhofen. Hierdoor zou de aansluiting met andere skigebieden in het Zillertal verbeteren. Ook zou de verkeersoverlast in het centrum verleden tijd zijn. Veel hoteliers en bewoners waren hierop tegen. Zij vreesden derving van inkomsten. Na veel protesten is besloten om het dalstation toch op de huidige locatie te houden. Het zou dan wel helemaal verbouwd gaan worden.
Vernieuwde Penkenbahn
In 2015 werd begonnen met de bouw van de huidige Penkenbahn. De drie pijlers zijn vervangen en er is een nieuw berg- en dalstation gebouwd. Een derde kabel werd toegevoegd waardoor de capaciteit nog verder opgeschroefd kon worden. Met minder gondels worden tegenwoordig meer mensen vervoerd. Dit komt doordat de gondels sneller en groter zijn geworden. Vanaf het centrum van Mayrhofen sta je in 8 minuten middenin het skigebied Zillertal 3000.
En oja, nu hebben we het nog niet eens gehad over de andere gondel van Mayrhofen. De Ahornbahn is namelijk de grootste gondel van Oostenrijk en biedt plaats aan 160 personen. Deze gondel vliegt met een snelheid van 36 kilometer per uur naar boven. Kortom, in Mayrhofen laat de techniek je niet in de steek.
Gerelateerde berichten
Laat een reactie achter