Accommodatie

  1. Home
  2. Skivakantie
  3. Reisinfo
  4. Accommodatie

Algemene reisinformatie

Wintersport boeken bij Sunweb

Bekijk hieronder algemene reisinformatie - de belangrijkste informatie over het boeken van jouw skivakantie bij Sunweb. Niet gevonden wat je zocht? Bekijk dan onze beleidspagina of neem contact op.

Jouw hotel/ appartement/ chalet

 

Aankomst en vertrek

Bij aankomst in jouw hotel of appartement, dien je je te melden bij de receptie. Hier ontvang je de sleutel en verneem je hoe laat jouw kamer of appartement beschikbaar is (meestal tussen 17.00 en 18.00 uur). Op de dag van vertrek dien je de kamer/het appartement voor 9.00 uur 's ochtends weer te verlaten.

Hotel


Voor veel Sunweb gasten is een hotel de meest aangename accommodatie om de vakantie in door te brengen. Wij bieden je dan ook op alle bestemmingen de keuze uit een groot aantal hotels van verschillend niveau en prijsklasse. De kamers die wij aanbieden beschikken over een eigen badkamer; soms zijn er ook kamers met alleen douche of zogenaamde standaardkamers waarbij de douche en het toilet zich op de gang bevinden.
Het kan voorkomen dat in een gebouw verschillende types kamers voorkomen (gerenoveerd/niet gerenoveerd/oud/nieuw) tenzij anders vermeld kan je in alle kamers geplaatst worden.

Appartement


Aangezien appartementen en studio's er in het algemeen ongeveer hetzelfde uitzien, geven wij in deze algemene informatie een beschrijving hiervan. Uitgebreidere informatie vind je op de pagina van de desbetreffende accommodatie. De beschrijvingen bij de betreffende accommodaties kunnen in werkelijkheid afwijken en zijn uitsluitend een voorbeeld. Vaak zijn appartementen en studio's namelijk privé eigendom van particulieren die hun appartement naar eigen wensen hebben ingericht. Een aantal studio's en appartementen is voorzien van een mezzanine, een slaapruimte op een half afgescheiden verdieping. Een cabine is een aparte slaapruimte zonder raam die meestal kan worden afgesloten door een schuifdeur.
Appartementen en studio's zijn bij een maximale bezetting vaak niet ideaal, de ruimte is in het algemeen vrij krap voor het maximale aantal personen. Het aantal vierkante meters in de beschrijving is een richtlijn, de werkelijke oppervlakte kan hiervan afwijken. Hou je ook rekening met bijvoorbeeld warm water: vaak is er maar één (kleine) boiler voor alle personen. De inrichting is niet zoals je thuis gewend bent: in de Franse badkamers is het meestal niet mogelijk om de douchekop op te hangen. Ook ontbreekt vaak het douchegordijn. Zaken als een koffiezetapparaat vind je meestal niet in de keukenuitrusting.
Boek je meerdere appartementen en studio's tegelijkertijd, dan proberen wij deze naast elkaar te reserveren. Dit is te allen tijde een preferentie! De praktijk leert dat dit namelijk helaas niet altijd mogelijk is.

Studio's
Een studio is altijd één leefruimte met slaapgelegenheid voor 2, 3, 4 of meer personen, afhankelijk van de grootte van de studio. In elke studio bevindt zich een badkamer met douche of bad en een toilet. Tevens is elke studio voorzien van een kitchenette bestaande uit elektrische kookplaten, een koelkast en in sommige gevallen een vaatwasser. De studio's hebben in het algemeen een balkon.

Appartementen
Een appartement onderscheidt zich van een studio doordat de leefruimte altijd uit minimaal twee aparte delen bestaat. Elk appartement heeft standaard een slaapkamer en een woonkamer die dienst doet als woon/leef- en slaapruimte. Hou er rekening mee dat de woonkamers niet altijd voorzien zijn van een eet- en een zithoek. In sommige gevallen is slechts één van beiden aanwezig. Indien het een 6-persoons appartement betreft, bevindt zich in de hal van het appartement meestal een stapelbed. Een appartement met één slaapkamer en een woonkamer noemt men een 2-kamerappartement, een appartement met twee slaapkamers en een woonkamer noemt men een 3-kamerappartement etc. In elk appartement is een badkamer met douche of bad aanwezig. In veel gevallen is er een apart toilet (anders bevindt het toilet zich in de badkamer). Elk appartement heeft een kitchenette met elektrische kookplaten, een koelkast en in sommige gevallen een vaatwasser. De appartementen zijn in de meeste gevallen voorzien van een balkon.

Familiekamer
Er zijn verschillende soorten familiekamers in de hotels die wij aanbieden. Sommige familiekamers bestaan uit meerdere kamers met een tussendeur. Andere familiekamers bestaan uit één grote kamer of gescheiden slaapkamers. Soms zijn er echte bedden aanwezig voor alle gasten, maar het kan ook voorkomen dat er een slaapbank aanwezig is. De slaapkamer(s) zijn niet altijd gescheiden van de overige kamers met een deur, dit kan ook een opening zijn of een scheidingswand. Lees goed de kameromschrijving door op de accommodatiepagina. 

Chalet


Wil je graag samen met een groep vrienden of familie bij elkaar verblijven, dan is een verblijf in een chalet een uitstekende keuze. Sunweb biedt je de keuze uit een groot aantal chalets, waarvan sommige zelfs zeer luxe zijn ingericht. In de Franse wintersportplaats Les Menuires bieden wij een chalet aan op basis van all inclusive. Dat wil zeggen dat naast de overnachting ook de maaltijden (ontbijt, lunchpakket en diner) en drankjes zijn inbegrepen. De chaletmanager verzorgt de maaltijden en het chalet, maar verblijft zelf niet in het chalet. In Le Corbier kan je cateringservice of all inclusive bijboeken voor de accommodaties Chalet les Mélèzes, Chalet la Louvière, Appartementen l'Erable en Chalet le Caribou.

Faciliteiten

Bij de beschrijvingen van de verschillende accommodaties vind je een opsomming van de faciliteiten. Hou er rekening mee dat voor het gebruik van bepaalde faciliteiten zoals bijvoorbeeld sauna's en een solarium een kleine toeslag moet worden betaald. Het is mogelijk dat sommige faciliteiten zoals een discotheek bij gebrek aan belangstelling gesloten zijn. Bij de receptie kan je bijna altijd een kluisje huren voor jouw kostbaarheden en belangrijke papieren. Soms heb jezelf de beschikking over een eigen kluisje in jouw kamer/appartement. Meestal wordt er een vergoeding gevraagd voor het gebruik van een kluisje. Als er in de beschrijving bij een accommodatie niets vermeld staat over kosten, was het bij publicatie niet bekend of voor een bepaalde faciliteit betaald moet worden. Wij raden je ten zeerste aan om hier altijd gebruik van te maken, want niets is vervelender dan het kwijtraken van belangrijke zaken tijdens de vakantie.

Bagageruim

Vaak is er op jouw bestemming de mogelijkheid om, tegen een vergoeding, jouw bagage in een bagageruim (aparte bagageruimte in het complex/dorp) achter te laten, zodat je op jouw aankomst dag de bagage kan stallen en op jouw vertrek dag nog kan skiën. Dit bagageruim is altijd een extra service die ter plaatse wordt geleverd. Het gebruikmaken van een bagageruim is altijd op eigen risico en voor eigen verantwoordelijkheid. Sunweb heeft geen enkele invloed op de prijs en de kwaliteit van dit bagageruim en eventuele klachten of problemen hiermee kunnen daarom niet door Sunweb in behandeling worden genomen.

Bedden

Houd er rekening mee dat de bedden op de vakantiebestemming soms smaller of korter kunnen zijn dan je thuis gewend bent. Ook het ligcomfort kan anders zijn dan thuis, het bed kan harder of zachter zijn. In de meeste appartementen bevinden zich in de woonkamer slaapbanken. Deze slaapbanken kunnen iets minder comfortabel zijn dan een gewoon bed. Ook bij hotelkamers zijn de extra bedden vaak slaapbanken of bijzetbedden. In kamers of appartementen met extra bedden moet je er rekening mee houden dat de ruimte krap is. Houd er rekening mee dat het aantal opgemaakte bedden bij aankomst gelijk is aan het aantal personen waarvoor je hebt geboekt. Wanneer je bijvoorbeeld met twee personen een 3-persoons kamer boekt, wordt het 3e bed niet opgemaakt. 

Kluisjes

Bij de receptie kan je bijna altijd een kluisje huren voor jouw kostbaarheden en belangrijke papieren. Dit kan ook één algemene kluis zijn. Soms heb je de beschikking over een eigen kluisje in jouw kamer/appartement. Meestal wordt er een vergoeding gevraagd voor het gebruik van een kluisje.
Inbraak in de accommodatie of diefstal van jouw persoonlijke eigendommen liggen buiten de invloedsfeer van Sunweb.

Verzorging


Logies (LG): alleen overnachting.
Logies en ontbijt (LO): de verzorging begint met een ontbijt op de dag na aankomst en eindigt met ontbijt op de dag van vertrek.
Halfpension (HP): logies, ontbijt en diner. De verzorging begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt met het ontbijt op de dag van vertrek. Drankjes en snacks zijn niet inclusief tenzij anders vermeld op de accommodatiepagina van jouw vakantie op onze website. 
Volpension (VP): logies, ontbijt, lunch en diner. De verzorging begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt met de lunch op de dag van vertrek. Drankjes en snacks zijn niet inclusief tenzij anders vermeld op de accommodatiepagina van jouw vakantie op onze website. 
All inclusive (AI): maaltijden, lokale alcoholische dranken en frisdranken en vaak ook snacks zijn in de reissom inbegrepen. Het all inclusive arrangement is per hotel verschillend en gaat in bij het diner op de dag van aankomst en eindigt op het moment van uitchecken.
Sunweb more inclusive (SMI): ontbijt, lokale alcoholische dranken en frisdranken en diverse snacks. Het verschil met het normale all inclusive programma is dat de lunch en het diner meestal niet inclusief zijn.

In de meeste hotels bestaan de maaltijden uit een drie- of viergangendiner (soms met menukeuze) of een buffet waarbij iedereen zelf kan kiezen wat hij lekker vindt. De maaltijden zijn aangepast aan de gewoontes van het betreffende vakantieland. Dit houdt in dat deze anders en vaak veel eenvoudiger zijn dan je thuis gewend bent. Het ontbijt is vaak beperkt tot een broodje, wat confituur en een kopje koffie of thee en het diner is eenvoudig, bevat een beperkte hoeveelheid verse groenten en is niet altijd even afwisselend. Het kan voorkomen dat bij halfpension vermelde saladebuffetten komen te vervallen. Tijdens het voor- en naseizoen kan er een gang vervallen. Bij een lage bezettingsgraad kan het voorkomen dat jouw maaltijden. la carte in plaats van in buffetvorm geserveerd worden. Zeker bij kleinere hotels en pensions bestaat de mogelijkheid dat je tijdens de maaltijden met andere gasten dezelfde tafel moet delen. Indien je een speciaal dieet gebruikt, zullen wij dit doorgeven aan de betreffende accommodatie. Je dient er echter wel rekening mee te houden dat met name de eenvoudiger hotels hiermee niet altijd rekening houden. Een vegetarisch dieet houdt vaak in dat men zelf ter plaatse geen vlees eet, vleesvervangers zoals wij die kennen, zijn vaak niet beschikbaar. Sunweb kan voor het verzoek tot een bepaald dieet geen garantie geven of verantwoordelijkheid dragen. Het is mogelijk dat je voor het kerst- en oudejaarsdiner vooraf of ter plaatse een toeslag dient te betalen.

Halfpension voor appartementgasten
Op veel bestemmingen biedt Sunweb gasten die in appartementen verblijven de mogelijkheid om halfpension bij te boeken. Je hebt dan de privacy en de luxe van een appartement, gecombineerd met het gemak van halfpension. De maaltijden worden geserveerd in een dichtbij gelegen restaurant. Het arrangement begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt met het ontbijt op de dag van vertrek.

Schoonmaak

Vanzelfsprekend worden hotel- en pensionkamers dagelijks bijgehouden. In appartementen ben je zelf verantwoordelijk voor de schoonmaak. Dit zijn echter richtlijnen. Aan het einde van jouw verblijf dien je jouw appartement of studio weer proper op te leveren. Wanneer je dit nalaat, kan een bedrag variërend van € 30,- tot jouw volledige borg worden ingehouden. Bij sommige accommodaties wordt een bedrag gevraagd voor hygiënische controle. Van dit bedrag worden onder andere schoonmaakmiddelen, stofzuigers en toiletpapier ter beschikking gesteld. Indien de kosten voor eindschoonmaak verplicht zijn wordt dit op de website vermeld.

Linnengoed

Verblijf je in een hotel dan zijn bedlinnen en handdoeken inclusief in de reissom. Het bedlinnen gebruik je in het algemeen gedurende één week; handdoeken worden meestal twee- tot driemaal per week verschoond. Bij de appartementen is het afhankelijk van de accommodatie of het linnengoed (handdoeken en/of bedlinnen) inclusief is. Je vindt dit duidelijk in de beschrijving terug. Wanneer lakens niet inclusief zijn, kan je deze vaak ter plaatse huren (ca. € 10,- p.p.) of zelf meenemen. Indien bij appartementen is aangegeven dat het linnengoed inclusief is, ontvang je bij aankomst meestal één handdoek per persoon en het bedlinnen. Soms is alleen het bedlinnen inbegrepen. Het is raadzaam om zelf extra handdoeken mee te nemen omdat de handdoeken gedurende de week niet worden gewisseld. Meer informatie vind je onder het kopje 'bijzonderheden' bij de accommodatie.

Borg

Voor een aantal appartementen dient ter plaatse een borg betaald te worden. Deze borg krijg je weer terug op het moment dat jouw appartement na controle bij vertrek weer in orde wordt bevonden of wordt na vertrek op jouw rekening teruggestort. De borg kan je in euro’s voldoen en bij bepaalde accommodaties met jouw creditcard. In Frankrijk worden er in een groot aantal accommodaties enkel nog creditcards aanvaard! De betaling en restitutie van de borg zijn altijd een zaak tussen je en de accommodatieverschaffer. Sunweb is hiervoor niet aansprakelijk.

Toeristenbelasting

Bij de meeste accommodaties dien je ter plaatse bij aankomst nog een klein bedrag aan toeristenbelasting te betalen. De hoogte van dit bedrag vind je bij de beschrijving van de accommodatie en is gebaseerd op informatie die wij in juni 2010 hebben ontvangen. Het is mogelijk dat deze tijdens het winterseizoen verandert.

Roken

In veel landen zijn inmiddels nieuwe regelgevingen met betrekking tot het roken. Ook restaurants en hotels ontkomen hier niet aan en hebben vaak aparte gelegenheden voor rokers gereserveerd. In veel accommodaties is het zo dat er niet meer op de kamers gerookt mag worden. Welke accommodaties deze regels hanteren is bij ons echter niet bekend.

Preferenties en essenties

Aan speciale wensen die bij de boeking worden kenbaar gemaakt, zal Sunweb zo veel als mogelijk proberen te voldoen. Helaas zijn wij hierbij afhankelijk van de hotelier en worden preferenties dan ook helaas niet altijd uitgevoerd. Voor meer informatie over preferenties en essenties kijkt je in de algemene voorwaarden.

Mindervaliden

Bij de accommodaties in onze brochure zijn in het algemeen geen speciale voorzieningen getroffen voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers en mindervaliden. Dat betekent niet dat mindervaliden niet welkom zijn. Integendeel, maar het ontbreken van deze voorzieningen kan ons nimmer worden verweten. Een aangepaste kamer of een voorkeur voor de ligging van de kamer is altijd een preferentie. Sunweb kan hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden.

Baby mee

Als bij een accommodatie staat vermeld dat er babybedjes aanwezig zijn, gaat dit altijd om een beperkt aantal waardoor Sunweb dit alleen als preferentie kan behandelen. Dit betekent dat Sunweb niet kan garanderen dat er ook daadwerkelijk een kinderbedje aanwezig is tijdens jouw verblijf. De eventuele kosten van een babybedje betaal je in de meeste gevallen ter plaatse.
Indien je met de bus reist, dien je voor de baby (vanaf 0 jaar!) een eigen stoel te boeken. Baby's mogen in de bus niet op schoot worden gehouden.

Afstanden

De afstanden die vermeld staan bij de accommodaties voor de skiliften, het centrum en bezienswaardigheden zijn altijd in vogelvlucht gemeten. Dit houdt in dat de afstand te voet of per auto hiervan kan afwijken. Het is soms noodzakelijk om via trappen of hellende wegen het doel te bereiken.

Huisdieren

Bij de bijzonderheden van de accommodatie kan je terug vinden of het toegestaan is en wat de kosten zijn.

Koelkast

Alle appartementen beschikken over een kitchenette mét een koelkast.
Hotelkamers zijn in sommige gevallen voorzien van een koelkastje (meestal tegen betaling) of je kan een koelkastje huren.
Indien dit mogelijk is, staat het vermeld bij de hotels onder het kopje 'kamers'.